مکارم اخلاق تنها راه سعادت بشریت

حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) علت خلقت عالم

حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) علت خلقت عالم

تولد بهترین زن

به گفته «امین الدین طبرسى‏» دانشمند بزرگ ما: «مشهور در روایات شیعه این است که حضرت فاطمه زهرا (علیها السلام) در سال پنجم بعثت، ‏بیستم جمادى الثانى در شهر مکه متولد گردید، و هنگام وفات پیغمبر (صلى الله علیه و آله) هیجده سال و هفت ماه داشته است.»

پیشواى محدثین شیعه ثقه الاسلام کلینى در کتاب شریف «کافى‏» نیز می ‏نویسد: ولادت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) دختر پیغمبر (صلى الله علیه و آله) پنج سال بعد از بعثت آن حضرت اتفاق افتاد.

نامهای آن حضرت

نام شخص، نشانه شخصیت الگـویى و آرمان و خـواسته پدر و مادر و خانواده براى فرزند خویـش است. اینک به نام های آن بانوی بزرگوار نگاهی افکنیم. او را فاطمه نام کـردنـد با لقب هایـى براى توضیح منزلت الگویى او و جاودانگى ایـن اصل روانشناختى حس تشخیص هـویت خـود. فاطمه(س)، براى نشان دادن جدا شدگى او از آتـش دوزخ و بـریـدگی‌اش از بـدی ها؛ و زهـرا(س)، بــراى نشان دادن خـود شکـوفایى و درخشندگى و روشنایى و برازندگـى بانـوى بزرگ در کمال و آدمیت و تقـوا و بـالنـدگـى بـر تـارک انسـان و تاریخ؛ صدیقه(س)، براى تـوضیح سلوک و سخـن و روح همواره راست و درست او و تصـدیق او نسبت به راه و آرمان و حقـانیت رسـول(ص)؛ بتـول(س)، تا معلوم باشد که او الگویی پاک و پارسا و برجسته در فضل و دیـن است؛ و مبارکه(س)، که ایشان الگویی برکت یافته از حیات و فلاح و کمال است؛ راضیه(س)، که الگـوی خشنـودی از خـداونـد است، و به آرامـش ژرف درونـى رسیـده است؛ و طاهره(س)، که دختـر الگـو در اندیشه و روح و سلوک پاکیزه است؛ و مرضیه(س)، که الگو در رضاى رب داخل شده است.

آفرینش زن در قرآن و ادیان الهى

زن در آفرینش در بُعد روحى و جسمى از همان گوهرى آفریده شده که مرد آفریده شده است و هر دو جنس در جوهر و ماهیت، یکسان و یگانه‏‌اند و تمایز و فرقى در حقیقت و ماهیت میان زن و مرد نیست. قرآن به صراحت از این حقیقت پرده برمی ‏دارد: یا ایها الناس اتقوا ربکم الذى خلقکم من نفس واحده و خلق منها زوجها… اى مردم از پروردگارتان پروا دارید که شما را از نفس واحدى آفرید و جفتش را (نیز) از او آفرید و از آن دو، زنان و مردان بسیارى پراکنده کرد (نساء، ۱)، هو الذى خلقکم من نفس واحده و جعل منها زوجها لیسکن الیها… او است آن کس که شما را از نفس واحدى آفرید و جفت وى را از آن پدید آورد تا بدان آرام گیرد (اعراف، ۱۸۹). بنابراین زن در آفرینش از همان جوهر و گوهر مرد است و اندیشه‌ی یکسانى و یگانگى ماهوى زن و مرد، اندیشه قرآنى است که از آیات الهى به روشنى به دست می ‏آید. تنها در این زمینه نظر دیگرى است که خلقت زن را از زائده خلقت مرد تصویر می کند، لیکن در این نظر به برخى از احادیث استناد شده است که در حدیثى از امام صادق (ع) مردود شمرده شده است. زراره می گوید: از امام صادق (ع) از آفرینش حوا سؤال شد که برخى می گویند: خداوند حوا را از دنده پایین و چپ آدم آفرید، امام (ع) فرمود: خدا منزه و برتر است از این نسبت، آن کس که چنین می گوید می پندارد که خداوند قدرت نداشت براى آدم همسرى از غیر دنده‌‏اش بیافریند! علامه مجلسى می گوید: «مشهور میان مورخان و مفسران اهل سنت این است که حوا از دنده آدم آفریده شده و به این معنا برخى از احادیث نیز دلالت دارد، لیکن این حدیث و احادیث دیگرى این موضوع را رد می ‏کند…» . آنچه محقق است و قرآن بدان اشاره دارد زن و مرد براى زندگى دنیا و نیز براى بقاء نسل بشر مکمل یکدیگر هستند، بدین صورت که ماده اولیه این محصول یا مصنوع از مرد است و اراده سازندگى آن از خداوند توانا ولى کارخانه آن یعنى دستگاه سازندگى انسان و زحمات بار آوردن آن در اختیار زن قرار دارد و جا دارد که براى حفظ و سلامت این کارخانه از دستبرد نامحرمان و خرابکاران، مقررات و دستورات لازمى هم صادر گردد.

(کتاب: دایره المعارف تشیع، ج ۸، ص ۴۹۲، نویسنده: خدیجه بوترابى)

دعا برای گناهکاران امت

اسماء (همسر جعفر طیار) نقل می کند؛ در روزهای پایانی زندگانی، حضرت فاطمه (سلام الله علیها) در خانه مشغول راز و نیاز با خدا بود. من جلو رفتم، حضرت را دیدم که رو به قبله نشسته و دستها را بسوی آسمان گرفته و چنین دعا می کند:

پروردگارا، بزرگا، به حق پیامبرانی که آنها را برگزیدی و به گریه حسن و حسین در فراق من، از تو می خواهم از گناهکاران شیعیان من و شیعیان فرزندان من درگذری.

(ذخائر العقبی، ص۵۷)

ثمره اخلاص

خلوص و اخلاص، وجهه‌اى دیگر از بالندگى روح است، ویژه داشتـن و خالص داشتـن دانـش و انگیزه و احساس سلوک و زندگانى خویـش براى خـداونـد است. اخلاص، پـاکیزه داشتـن قلب و شیـوه زنـدگـــــــى (دیـن) است. اخلاص آن است که دانش و نیت و خواهانی ها و قلب و عواطف و سخـن و سلوک و شیوه زندگى از غیر حق مبرا آید و روى با حق تعالـى داشته بـاشـد و قطع نظر از مـدح و ذم خلایق بـاشـد.

و بتـول(س)، همه زنـدگـانیـش، انگیزه ها و انـدیشه هـا و عواطف و سلوکـش، آموزگار اخلاص است. بانوى بزرگ در پاسخ به پدر از پرسـش جبـرائیل که هـرچه بخـواهـى همـان مـى شـود، مـى گـوید:

مرا هیچ  نیازى و خواهشی از خـداوند مگر خـود او و جهت دارى و نظر به پیشگاه با کرامتـش نیست. در روایت از حسیـن بـن روح ـ از نـواب خاص امـام زمـان(ع) ـ نقل شـده که:

دو خصلت خـدا دادى زهـرا(س) به پاداش اخلاص در نیتـش، مایه فضیلت او است: یکى وراثت از رسول خدا(ص) و دیگرى این که نسل رسـول خدا از ذریه او است.

حضرت صدیقه(س)، خـود در فـرازى مـى گـوید:

کسـى که نیایش و عبادت خالصانه خـود را به سـوى خداوندگار پیـش فرستد و بالنده تر بـدارد، خداوندگار بزرگ، نیکـوترین و برتریـن مصلحت او را به سـوى ایـن بنـده فـرو مـى فـرستـد.

 (بحارالانوار، ج۴۳، ص۳۷،  همان، ج۷۰، ص۲۵۰ ـ ۲۴۹)

سرزمین فدک

سال هفتم در تاریخ نظامی اسلام، اثر پیروزی مسلمانان در نبرد خیبر بیشتر نمود می کرد. در نزدیکی خیبر دهکده ای سر سبز  بود که فدک نام داشت. مردم این دهکده، همین که پایان کار قلعه های خیبر را دیدند، با پیغمبر صلح کردند، با این شرط که نیمی از این دهکده از آن او باشد و آنان در مزرعه های خود باقی بمانند. مصالحه بدین صورت انجام گرفت و چون سربازان مسلمان در فتح این دهکده شرکت نداشتند به حکم قرآن سرزمین فدک، جزء اموال پیغمبر(صلی الله علیه و آله) گردید. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نیز این سرزمین را به دخترش فاطمه(سلام الله علیها) بخشید.

دُرّ واژه هایی از حضرت فاطمه علیها السلام

هر که عبادت خالصش را به سوی خدا بالا فرستد، خدای متعال برترین مصلحتش را به سوی او پایین می فرستد.

(فاطمه الزهراء بهجت قلب المصطفی، ج ۱، ص ۲۶۵)

از دنیای شما سه چیز محبوب من است: ۱) تلاوت قرآن، ۲) نگاه به چهره رسول خدا، ۳) انفاق در راه خدا

(وقایع الایام، جلد صیام، ص۲۹۵)

گشاده رویی در چهره مومن برای صاحبش بهشت را سبب می شود.

(بهجت ، ج ۱، ص ۳۰۰)

بهترین شما کسی است که در برخورد با مردم نرم تر و مهربان تر باشد و ارزشمندترین مردم کسانی هستند که با همسرانشان مهربان و بخشنده اند.

(دلایل الامامه و کنزالعمال ، ج‌ ۷، ص۲۲۵)

بارالها! توفیق هر چه بیشتر در کسب معرفت بانوی دو جهان را نصیب ما بگردان. و شفاعت ایشان را در روز قیامت شامل حال ما بنما.

مطالب مرتبط

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *